**********************************

Start / Artyści / Informacja o Artyście


Cyprian NOCOŃ
Cyprian  NOCOŃ - Trzy ścieżki
Trzy ścieżki (180x140)
dostępny
Cyprian  NOCOŃ - The rolling stones
The rolling stones (180x150)
dostępny
Cyprian  NOCOŃ - Kolejka do czyśćca
Kolejka do czyśćca (140x180)
dostępny
Cyprian  NOCOŃ - Lato `91
Lato `91 (100x130)
dostępny
Cyprian  NOCOŃ - Inwestorzy
Inwestorzy (160x140)
dostępny
Cyprian  NOCOŃ - Akt
Akt (30x60)
dostępny w galerii
Cyprian  NOCOŃ - Lalkarz
Lalkarz (70x50)
Cyprian  NOCOŃ - Synowie krawcowej
Synowie krawcowej (80x100)
Cyprian  NOCOŃ - Atropos
Atropos (140x110)
Cyprian  NOCOŃ - Umywanie
Umywanie (70x50)
dostępny w galerii
Cyprian  NOCOŃ - Wiosna
Wiosna (65x50)
dostępny w galerii
Cyprian  NOCOŃ - Akt
Akt (50x65)
dostępny w galerii
Cyprian  NOCOŃ - Akt
Akt (90x70)
dostępny w galerii
Cyprian  NOCOŃ - Pajacyk
Pajacyk (80x60)
dostępny w galerii
Cyprian  NOCOŃ - Akcik w pracowni
Akcik w pracowni (60x90)
dostępny w galerii
Cyprian  NOCOŃ - Za zasłoną
Za zasłoną (60x80)
dostępny w galerii
Cyprian  NOCOŃ - Nibble
Nibble (50x33)
dostępny w galerii
Cyprian  NOCOŃ - Walka Jakuba z Aniołem
Walka Jakuba z Aniołem (120x90)
Cyprian  NOCOŃ - Pilotka i dwa skrzydła
Pilotka i dwa skrzydła (150x80)
Cyprian  NOCOŃ - Dual
Dual (90x105)
dostępny
Cyprian  NOCOŃ - My Way
My Way (130x100)
Cyprian  NOCOŃ - Czerwona sofa
Czerwona sofa (130x100)
Cyprian  NOCOŃ - Pieta
Pieta (200x150)
dostępny w galerii
Cyprian  NOCOŃ - Obcęgi II
Obcęgi II (130x100)
dostępny w galerii
Cyprian  NOCOŃ - Winny
Winny (120x150)
dostępny w galerii
obrazów w galerii: 25






Cyprian NOCOŃ - informacja o artyście

















Cyprian Nocoń, czyli młodość, fascynacja cielesnością i tajemniczością świata plus duża wrażliwość na kontur, rysunek widomych i kreowanych obiektów. To nie często się zdarza, by 23 letni artysta malował czerpiąc natchnienie od mistrzów baroku, realizmu (niekiedy wręcz naturalizmu), gdzie fizyczna szczegółowość i intensywność emocjonalna zaświadczają zupełne desinteressement dla ponowoczesnej poetyki wyczerpania. Słowem nie interesuje go ani teoretyczne kombinowanie, ani tak modny dzisiaj minimalizm, ani też dekonstrukcja samego malarstwa.
Paradoksalnie bardzo jest anachroniczny! I przez to właśnie zauważalny już na starcie. Wielkoformatowe najczęściej prace przedstawiają sytuacje o jawnie symbolicznym wymiarze. To jest już na pierwszym planie, na „dzień dobry”. Oto wchodzimy w przestrzeń mitu. Metafory. Przypowieści. Obraz opowiada... A skoro tak, to ważny jest język, którym się to czyni. Abstrakcja na nic się nie przyda. Kreowanie własnych powtarzalnych sposobów? Również. Nie mówiąc już o zatrzymaniu się na samej morfologii plamy, barwy czy konturu. Tutaj ważne jest co płótno ewokuje. Do jakich stara się nas nakłonić refleksji. Dopiero potem zaczyna się kwestia „jak”. Artysta prezentowany dzisiaj w galerii „Na Żywo” czerpie oczywiście obficie z odniesień biblijnych. Sakralna chrześcijańska ikonografia to duchowe i estetyczne zaplecze wielu z tych prac. Jednak to co twórcze i często oryginalne nazwałby swoistą „manipulacja kontekstami”. Oswojone, zbanalizowane nierzadko, a przede wszystkim powtarzalne przez swój rytualny charakter przekazy młody twórca stara się nie demontować (dekonstruować), ale wprowadzić w nowe pole odniesień. Najczęściej współczesnych. Tak. To jest nasz świat. Naszej ulicy, domu, stroju, fryzury, ale też naszego lęku, bezradności i zasupłania w relatywizm, czyli głodu sacrum, bądź jakiegokolwiek punktu odniesienia. Świat gwałtownych zbliżeń i niemniej intensywnej samotności.
Cyprian Nocoń to bez wątpienia młoda twórcza indywidualność Stopień rozwoju tej indywidualności wprawia chwilami w zakłopotanie, tyle tu pasji, emocji, ale też zahaczających o uproszczenie uogólnień czy „literackości”. Jesteśmy więc świadkami swoistej erupcji talentu. I jak przy każdym „wybuchu” stajemy nieco ogłuszeni, bezradni, żeby po chwili pozbierać myśli i przyjrzeć się, już spokojnie: co się stało? Po co? Jakiego rodzaju budowaniu to służy ? Osobiście uważam, że aktualne prace Noconia rokują dobrze. Pozwala tak myśleć zarówno jego przenikliwa obserwacja obiektów fizycznych jak i rzeczywistości psychologicznej. Symbolika scen , może nadto momentami ekspresyjna, też przynieść może już wkrótce znakomite rezultaty, kiedy poszerzy się np. o nowe, już całkiem współczesne mitologie.
Wszystko przed nim! – chciałoby się zatem powiedzieć. Ale i dzisiaj ma nam do pokazania (i powiedzenia) niemało.

Maciej Szczawiński


===







Galeria Tadeo-Art Bielsko - Biała :: Obrazy :: Galeria sztuki :: Sprzedaż obrazów :: Malarstwo współczesne :: Antyki
Home | Obrazy | Artyści | Antyki | Kontakt | Dane adresowe | Teraz online: 5